Reviews A

Acid Mothers Temple & the Cosmic Inferno –
Starless and Bible Black Sabbath (2006)

Label: Alien8 Recordings
Duur: 40:45
Waardering: @ (uit max. 5 JoJo's)

Lou Reed ‘componeerde’ ooit ‘Metal Machine Music’, een dubbelalbum met uitsluitend herrie, om van zijn toenmalige platenmaatschappij af te komen. Dat had tenminste nog een doel. Ik hou van een partijtje kabaal op zijn tijd. U kunt mij gerust wakker schrikken met de stevige klanken van Black Sabbath, de hedendaagse progmetal van Tool of de geëngageerde gekte van Godspeed You Black Emperor. Met die muziek kan ik mij zeer vermaken. Maar wat de Japanse band Acid Mothers Temple op hun zesde album ‘Starless and Bible Black Sabbath’ laat horen is structuurloze, melodieloze en emotiearme klereherrie zonder enig doel.
Het werkstuk opent met het titelnummer. Je kiest een eendimensionaal op Black Sabbath geïnspireerd themaatje, herhaalt dat een minuut of dertig en laat de gitarist er lustig overheen soleren met solo’s die net zo goed bij een ander thema hadden kunnen passen omdat ze grotendeels los staan van de basis. De drummer kan er weinig van en klinkt alsof hij tijdens de opnames een paar studio’s verderop aan het rammen was op een setje koektrommels. Waarbij hij ondersteund wordt door een tweede drummer die dezelfde koekblikken beheerst. De zang is onverstaanbaar. Het is zelfs zo erg dat ik niet eens kan onderscheiden of het Japans of Engels is dat er wordt geschreeuwd.
De tweede en gelukkig al weer laatste track ‘Woman From A Hell’ wordt iets beheerster gespeeld - al is dat een relatief begrip bij Acid Mothers Temple - en er zit wat meer lucht in het geluidsspectrum. De kwaliteit van compositie en uitvoering doet mij echter denken aan het eerste de beste bandje in de jeneverstad waar ik woon dat zich na drie keer oefenen al goed genoeg vindt voor de plaatselijke kroeg. Tot ongenoegen van het publiek. Er zijn ook wat raakvlakken met Hawkwind, zeker in deze track. Ik schrijf dat met enige schroom omdat ik het trekken van die vergelijking een schoffering van Hawkwind vind.De albumtitel doet vermoeden dat men ook geïnspireerd is door King Crimson. Die inspiratie is slechts in de titel terug te vinden. Gelukkig maar. Dat zou het alleen maar erger gemaakt hebben.
Ieder jaar kent wel één of meerdere miskopen. Het jaar 2006 nu ook: het hopeloze ‘Starless and Bible Black Sabbath’ van Acid Mothers Temple. Probeerde Lou Reed van zijn platenmaatschappij af te komen, deze band komt van mij af. Tot in lengte van jaren.
JoJo (05-2006)

Tabata Mitsuru - bass, vocal, maratab
Higashi Hiroshi - electronics, dancin'king