Reviews C
Chroma Key - Graveyard Mountain Home (2004)
Label: Inside Out Music
Bandsite: Chromakey.com
Duur: 53:30
Reviewer: JoJo
Waardering: @ @ @ @ @ (max. score)
Welbeschouwd is dit countrymuziek. Goede openingszin, wekt verbazing op bij de lezer. Die wellicht denkt "Countrymuziek, op een progsite, Kevin Moore maakt die country?" Dit is geen uitspraak om te shockeren maar ik sta er volledig achter: welbeschouwd is dit countrymuziek. De landerige en lome sfeer waarin de muziek voorbijtrekt, de bezetting waarin o.a. tokkelende gitaren zo her en der akkoordenschema's spelen die in countryrock gebruikelijk zijn en de wat slaperige manier van zingen overtuigen mij hier van. Maar natuurlijk is dat maar een deel van het verhaal. Chroma Key is een band - al lijkt het met de wisselende bezettingen meer op een project - die mij na aan het hart ligt. Het uitstekende debuut 'Dead Air for Radios' beluister ik regelmatig en berokkent mij nog steeds koude rillingen door de mysterieuze en bijna wereldvreemde muziek. Het was het album dat Kevin Moore maakte nadat hij Dream Theater had verlaten. Een band waarin hij, gezien de muziek die hij nadien onder eigen naam en binnen Chroma Key maakt, per saldo niet thuishoorde. Want daar zou hij het hier gebodene nooit kwijt hebben gekund. Gelukkig heeft de platenmaatschappij er eindelijk voor gekozen om op de removable sticker op de disc niet meer op te nemen "ex Dream Theater", want uit betrouwbare bron werd vernomen dat Moore niet steeds geassocieerd wil blijven met dat verleden. En terecht, want hij heeft op eigen benen zoveel te bieden.
Welbeschouwd is 'Graveyard Mountain Home' countrymuziek. Gevat in een zetting van 'ambient music' met wat miniscule progressieve diamantjes die bij wijze van experiment op de randen zijn vastgezet. Het bevat muziek die Moore schreef bij de film 'Age 13' , een surrealistische film uit 1955 die bij de speciale editie van het album als bonus DVD is bijgevoegd. De songs zijn verwant aan wat Moore presenteerde op zijn recente solo-album 'Ghost Book' - ook al filmmuziek - en het prima nummer 'Sad Sad Movie' stond zelfs al op dat solowerkstuk. De veertien uitstekende tracks worden geïntegreerd door tussenstukjes met stemmen, gesprekken, hondengeblaf en regen; geluiden die overigens soms ook tijdens de tracks te horen zijn. U kent dat wel. Maar het is hier wezenlijk. Als die geluiden er niet zouden zijn, zou het resultaat minder zijn geweest alsook het gevoel naar één geheel te luisteren.
Om alle hier genoemde sensaties te bereiken heeft het in een schitterende hoes gestoken album wel veel luisterbeurten nodig, want gemakkelijke muziek is het zeker niet. Maar als het zo langzamerhand beklijft dan gaat er een wereld voor u open. Een wereld om in weg te dromen, een wereld die leidt tot zelfreflectie en waarin de gedoseerde teksten aanzetten tot nadenken en u af en toe angstig achterom kijkt. Door de integratie van elementen uit verschillende muzieksegmenten - prog, ambient, filmmuziek, techno, vleugjes jazz en soul - kun je het fusion noemen. Welbeschouwd is 'Graveyard Mountain Home' echter countrymuziek.
JoJo (11-2004)
Bezetting:
Kevin Moore - vocals, guitars, keyboards, programming
Utku Unal - drums
Theron Patterson - programming, bass guitar
Bige Akdeniz - additional vocals and lyrics
Bob Nekrasov - monologue
Erden Helvacioglu - additional guitars
Discografie:
Dead Air for Radios (1998)
Colorblind (1999, extended single)
You Go Now (2000)
Ghost Book (2004, solo)
Memory Hole (2004, only download edition)
Graveyard Mountain Home (2004)