Solution - Cordon Bleu (1975)

Label: CBS
Bandsite: solutionmusic.nl
Duur: 42:44
Recensent: JoJo
Waardering: @ @ @ @ @ (max. score JoJo's)

Nederlandse platenmaatschappijen zijn niet erg zuinig op het progressieve erfgoed dat met name in de jaren 70 en 80 werd gemaakt. Legendarische bands als Alquin, Earth & Fire, Supersister en Solution moeten het op een enkele uitzondering na nog steeds doen met eerste generatie CD’s, vaak met twee albums op één schijf en hoesjes met minimale informatie waarin zelfs nog staat uitgelegd wat een compact disc eigenlijk is. Een schande, zeker als je bedenkt dat in de naburige buitenlanden kwalitatief mindere bands reeds ruim bedeeld zijn met remasters en ‘repackaged booklets’. Sprekend over Solution zouden remasters nog niet eens noodzakelijk zijn. Het geluid is doorgaans zeer helder en direct opgenomen. Maar een uitgave die recht doet aan de belangrijke plaats die deze band innam in het progressieve circuit zou meer dan terecht zijn.
Solution zag ik tweemaal live optreden. Het zal half jaren 70 zijn geweest zijn  in het al even legendarische cultureel centrum ‘De Toverbal’ en in 'Coco en in de Vliegende Knorrepot', beide in Maassluis. Men had weliswaar een wat statische podiumpresentatie maar het vakmanschap en spelplezier droop er bij ieder bandlid vanaf. Zoals dat op alle albums en niet in de laatste plaats ook op ‘Cordon Blue’ te horen valt. De Groningers hadden een geheel eigen geluid, dat ik uit duizenden zou herkennen en dat een mengeling vormt van symfonische arrangementen en jazz-rock elementen. En dan niet de jazz-rock waarbij ‘hoor eens hoe snel ik op mijn toetsen of gitaar kan spelen’ tot kunst is verheven, maar de jazz-rock waarin melodie en harmonie voorop staan.
Zo ook op ‘Cordon Bleu’ dat wervelend opent met het geweldige ‘Chappaqua’ waarvan ik om meer dan één, deels jeugdsentimentele redenen, nog steeds kippevel krijg. Onverwachte wendingen, een melodie om te zoenen en prachtige solo’s o.a. van Tom Barlage op sax en Willem Ennes op keyboards. Het geheel op meesterlijke wijze bijeengehouden door de ritmesectie met Guus Willemse op bas en Hans Waterman op drums. En deze loftuitingen gelden voor alle tracks. Het heerlijke ‘Third Line (part 1 & 2)’, het liefdeslied ‘A Song for You’ met de karakteristieke stem van Willemse, het min of meer experimentele ‘Whirligig’ en het mooie ‘Last Detail (part 1 & 2)’. Het album sluit af met het sterke ‘Black Pearls (part 1 & 2)’, een anti-drugssong die in mijn geheugen gegrift staat. Ik kon de track vanochtend nog letterlijk meezingen alsof ik het gisterenavond voor het laatst gehoord had.
Dames en heren van de platenmaatschappijen. U heeft goud in handen alleen u behandelt het alsof het messing is. Word wakker en breng albums als ‘Cordon Bleu’ van Solution opnieuw uit. U zult er niet rijk van worden maar belangrijker: u doet recht aan Nederlandse muziekhistorie en ik ben er zeker van dat velen u dankbaar zullen zijn.
JoJo (06-2005)

Guus Willemse - bass, vocals
Willem Ennes - keyboards